Thursday, October 23

Det här med att sova när jag borde verkar inte vara min starka sida direkt.. Men nu är mitt så kallade rum rent och fint iallafall, svarta kuvertväskor är förövrigt något jag kan sluta införskaffa nu och för 50 år framåt i tiden^^

Nåväl, jag satt och läste Hemlös när jag var påväg hem ifrån Stockholm och det är på något sätt mina fördomar som blir klippta itu om och om igen. En kvinna skriver så sjukt många kloka ord i varje artikel hon har bidragit till Situation Sthlm. Dels om hur staten håller på att ta över, och främst driver, de mest lönsamma monopolen i Sverige. Och istället för att förbjuda det hela istället cashar in storkovan.

Missbruksmonopolet, av Maria Urdin, feb 2003

Jag blir så himla arg när jag tänker på hyckleriet hos våra myndigheter. Å ena sidan går de ut och predikar im hur farligt det är att röka. Samtidigt kan de inte förbjuda tillverkning och försäljning av cigaretter, då staten ju tjänar miljarder i skatteintäkter på rökarna.
Att det finns alkoholmissbruk är ett välkänt faktum. Gissa vem som har monopol på att sälja alkohol i Sverige.
Svenska Spel AB uppmanar oss i samtliga media att satsa allt fler miljarder på att spela och bli rika. Gissa vilka som tjänar på det. Just det, statligt monopol!
Missbrukarna blir allt fler. Hur många är det egentligen som ser sambandet orsak och verkan? Staten har ännu inte skaffat sig monopol på knarkdistrubutionen, men med tanke på hur lukrativt det verkar vara är det väl bara en tidsfråga?

Tack för ordet.

Knas det där egentligen. Och jag kan inte säga annat än bravo. Nog för att skatter etc är positivt, men frågan är hur långt ett samhälle kan gå ifall de produkter som är beroendeframkallande försvinner, är det beteendet eller produkten som ligger bakom det hela?

Nej jag kanske ska fokusera på att somna innan dess att jag borde vakna.